ROK 2024/2025
Nasza szkoła od wielu już lat promuje zasady zdrowego stylu życia i podejmuje liczne działania z zakresu edukacji zdrowotnej prowadzone w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania szkoły. Uczestniczymy w wielu programach, projektach i kampaniach promujących zdrowy styl życia.
Co to jest Szkoła Promująca Zdrowie?
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.
Jakie są główne cechy Szkoły Promującej Zdrowie?
1. Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
2. Etos zdrowia w szkole to znaczy troska o dobre samopoczucie uczniów i wszystkich pracowników szkoły.
3. Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.
Jakie są cele Szkoły Promującej Zdrowie?
Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej. Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:
• kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
• zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
• umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
• zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
• włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
• wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
W tworzeniu Szkoły Promującej Zdrowie współuczestniczą:
- uczniowie;
- nauczyciele;
- rodzice;
- inni pracownicy szkoły;
- inne osoby ze społeczności lokalnej.
Szkolny Koordynator Programu Szkoła Promująca Zdrowie:
Barbara Burak
Zespół Promujący Zdrowie:
Andrzej Kowalski,
Iwona Pakuła
Wiesława Zbróg
PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE:
https://cms-v1-files.superszkolna.pl/sites/568/cms/szablony/40271/pliki/wilczkowice.pdf
W piątek 13 września uczniowie klasy drugiej i dzieci oddziału przedszkolnego przyłączyli się do obchodów Światowego Dnia Pierwszej Pomocy. Uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, które miały na celu kształtowanie pozytywnych i bezpiecznych postaw oraz zapoznanie najmłodszych z podstawowymi czynnościami ratowniczymi w wypadku nieobecności osób dorosłych. Dzieci dowiedziały się, jak postępować w sytuacjach oparzenia, zakrztuszenia lub zadławienia, skaleczenia czy złamania. Zaznajomiły się z wyposażeniem apteczki. Dowiedziały się, jak pomóc poszkodowanym zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe. Poznały sposób ułożenia poszkodowanego w pozycji bocznej. Dzieci z zainteresowaniem słuchały przekazywanych wskazówek. Przypomniały sobie podstawowe numery alarmowe oraz jak wezwać pomoc przez telefon. Dzięki takim działaniom najmłodsi nabierają wprawy i przełamują strach. Pamiętajmy, że umiejętność udzielania pierwszej pomocy to bezcenna wiedza, którą każdy powinien posiadać. Na korytarzu szkolnym powstała również gazetka związana z zasadami udzielania pierwszej pomocy w omówionych sytuacjach.
Zajęcia zorganizowały i przeprowadziły wychowawczynie p. Joanna Ściegienna i p. Alina Dymińska.
Do obchodów Światowego Dnia Pierwszej Pomocy przyłączyli się również uczniowie klasy I i III. Podczas zajęć dzieci utrwaliły numery ratunkowe, zapoznały się z przedstawicielami służb ratunkowych, ich zadaniami i wyposażeniem oraz kształtowały nawyki bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożenia.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W dniu 20.09.2024 r. w Szkole Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Wilczkowicach odbył się coroczny Szkolny Dzień Integracji. Tego dnia wszystkie dzieci mogły wziąć udział w zabawach przygotowanych przez wychowawców klas i oddziału przedszkolnego. Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się konkursy. Czynności te miały na celu rozwijanie u dzieci zdrowej rywalizacji w duchu fair play. Wszyscy uczniowie mieli również do dyspozycji dmuchane zjeżdżalnie oraz mogli skosztować popcornu, waty cukrowej i kiełbasek z grilla. Wielbiciele i wielbicielki piłki nożnej mieli możliwość rozegrać mecze. Doskonała pogoda sprzyjała świetnej zabawie. Mamy nadzieję, że takie zajęcia poprawią relacje rówieśnicze i nauczą dzieci pracy w grupie. Wspólnie spędzony czas dostarczył wszystkim wielu wrażeń.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Kolejny raz uczniowie klas O i IV pod opieką wychowawców 27 września 2024 r. wzięli udział w 342. ogólnopolskiej akcji „ Sprzątanie świata Polska 2024", której celem było budowanie świadomości ekologicznej oraz inicjowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
Uczniowie, sprzątając teren wokół szkoły, uczyli się troszczyć o czystość wokół najbliższego otoczenia.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Jabłko jest jednym z najpopularniejszych owoców na świecie. 28 września obchodzimy Światowy Dzień Jabłka. Święto ma na celu popularyzowanie zalet tego owocu. Znajdziemy w nim witaminy z grupy B, witaminy A, E i K, antyoksydanty, a także minerały: jod, potas, magnez, cynk, fluor, mangan, siarkę, miedź i fosfor. Jeden owoc zaspokaja 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę C, więc wzmacnia odporność. Jabłko zawiera substancje, które mogą wspomagać wytwarzanie nowych komórek w mózgu, usprawnić zapamiętywanie i proces uczenia się.
Z okazji Światowego Dnia Jabłka dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klasy drugiej wzięli udział w zajęciach promujących zdrowy styl życia i zachęcających dzieci do sięgania po owoce i warzywa prowadzonych przez wychowawców - p. Alinę Dymińską i p. Joannę Ściegienną.
Obchody Dnia Jabłka rozpoczęto od rozmów na temat jego wyglądu, koloru, wielkości, kształtu oraz smaku. Dzieci wszechstronnie poszerzały wiedzę o jabłku, poznawały różne gatunki tego owocu, a także zdobywały wiadomości na temat potraw i przetworów z jabłek. Ponadto rozwiązywały zagadki, słuchały wierszy, piosenek o jabłku „Małe czerwone jabłuszko", „Jabłko, jabłuszko" i oglądały filmy edukacyjne „Jesień w sadzie. Drzewa owocowe" oraz „Od kwiatuszka do jabłuszka". Były również okazje do wykonania zadań matematycznych typu przeliczanie jabłek, porównywanie ich wielkości.
Na zakończenie zajęć dzieci, mieszając barwy, wykonały pracę plastyczną przedstawiającą swoje jabłko.
Mamy nadzieję, że ten dzień zostanie w ich pamięci jako dzień zachęcania do jedzenia owoców i będą chętniej sięgać po owoce.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
21 października w miejscowości Zychy odbyły się biegi uczniów ze wszystkich szkół z terenu miasta i gminy Radoszyce dla uczczenia pamięci majora Henryka Dobrzańskiego „Hubala”. Zostały one podzielone na trzy kategorie wiekowe dziewcząt i chłopców. Klasy I- III dziewczęta i chłopcy bieg na dystansie 200 metrów, klasy IV-VI bieg na dystansie - 400 metrów dziewczęta i chłopcy , klasy VII-VIII dziewczęta - 600 metrów, a chłopcy - 800 metrów. Z naszej szkoły najlepiej spisali się Paweł Usnarski z klasy VI, zajmując I miejsce oraz Dawid Opala z klasy II, który zajął III miejsce w swojej kategorii wiekowej. Dla wszystkich uczestników ufundowano pamiątkowe dyplomy za udział w biegu. Szkołę Podstawową im. św. Jana Pawła w Wilczkowicach reprezentowali: Alicja Bąba, Zuzanna Gorzelak, Magdalena Kiełbus, Alicja Kolus, Dawid Opala, Franciszek Janus, Miłosz Soboń, Aleksandra Górska, Filip Rodzoch, Zuzanna Basiak, Wioletta Szustak, Paweł Usnarski, Daniel Staciwa, Natalia Kabała, Natalia Szustak, Anna Pakuła, Maksymilian Wawrzeńczyk i Piotr Wawrzos. Opiekunami uczniów byli p. Barbara Burak i p. Andrzej Kowalski.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
8 listopada przypada Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania – święto, którego celem jest promowanie, szczególnie wśród najmłodszych, właściwych nawyków żywieniowych. Nieodpowiednia dieta niesie ryzyko poważnych konsekwencji – nadwaga i otyłość, choroby układu krążenia, cukrzyca, niedobór witamin i minerałów, złe samopoczucie czy senność w ciągu dnia – to tylko niektóre z nich.
Właśnie z tego powodu w naszej szkole wychowawcy klas 0-III zorganizowali w swoich klasach „Tydzień Zdrowego Żywienia”, który odbył się w dniach 8-15. 11. 2024 roku. Przedsięwzięte działania edukacyjne w każdej klasie rozpoczęły się lekcją o zdrowym odżywianiu oraz aktywności fizycznej. Objęły one edukację z zakresu zasad zdrowego żywienia, pochodzenia i uprawy owoców i warzyw oraz produkcji produktów mlecznych, a także przeciwdziałania marnotrawieniu żywności. Każda klasa miała za zadanie przez cały tydzień przynosić zdrowe posiłki. Podczas zajęć dzieci rozwiązywały quizy i zagadki o owocach i warzywach. W ramach pracy plastycznej uczniowie klasy pierwszej wykonali zdrową kanapkę z wycinanych elementów. Następnie dzieci przeszły do wykonania zdrowych przekąsek, wstępnie przygotowanych przez rodziców. Uczniowie przygotowywali szaszłyki, zdrowe kanapki, sałatki owocowe oraz warzywa pokrojone w słupki lub inne fantazyjne wykroje. Zadanie to sprawiło dzieciom wiele radości i satysfakcji z samodzielnej pracy. Przedszkolaki oglądały film edukacyjny „Zdrowe odżywanie i układ pokarmowy - Kamlotki” . Następnie samodzielnie komponowali kanapki, korzystając ze stołu szwedzkiego przygotowanego przez rodziców. Był to dla nich mały egzamin samodzielności zdany na piątkę.
Uczniowie klasy drugiej podczas zajęć mieli omówioną Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia, zapoznali się z ważnymi informacjami zawartymi w prezentacji multimedialnej, a następnie mogli sprawdzić zdobytą wiedzę w ćwiczeniach interaktywnych, wykonali klasową księgę zagadek owocowo-warzywnych oraz gazetkę ścienną. Przygotowywali smaczne kolorowe kanapki, sałatkę owocową i pełne witamin musy. Na koniec uczniowie wspólnie z wychowawcą zjedli pyszne, zdrowe i kolorowe śniadanie.
Na koniec każdy wychowawca mógł wspólnie z dziećmi zjeść zdrowe śniadanie, propagując tym samym wartości edukacyjne z przeprowadzonych wcześniej zajęć. Uczniowie klas starszych przygotowali zdrowe śniadanie i spożyli je wspólnie z wychowawcami. W czasie zajęć rozmawiali o roli zdrowego odżywiania się dla organizmu.Warto również dodać, że nasza szkoła bierze udział w unijnym projekcie koordynowanym przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa „Program dla szkół” W ramach „Programu dla szkół” oprócz budowania świadomości rodziców i nauczycieli na temat ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci otrzymują owoce, warzywa i produkty mleczne. Realizowane są również działania promocyjne, których celem jest budowanie rozpoznawalności Programu oraz zachęcanie dzieci do wykorzystania udziału w nim jako okazji do wspólnego spożywania posiłków w szkole w specjalnie wyznaczonym czasie. Wspólne konsumowanie udostępnianych produktów to doskonała okazja na dzielenie czasu z innymi, budowanie więzi i relacji opartych nie tylko na nauce i rywalizacji, ale także na niwelowaniu barier pomiędzy uczniami czy nawet wyrobieniu w nich nawyku dzielenia się jedzeniem. W roku szkolnym 2024/2025, w trakcie wybranych tygodni roku szkolnego, do szkół są dostarczane: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki, marchewki, rzodkiewki, papryka słodka, pomidory, kalarepa, soki owocowe, mleko białe, jogurt naturalny, kefir naturalny, serek twarogowy, maślanka naturalna.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
18. 11.2024 r. odbył się w szkolny etap konkursu, do którego przystąpiły uczennice klasy VII: Natalia Szustak i Marta Chrazińska oraz uczniowie klasy VIII: Anna Pakuła, Katarzyna Zbróg, Piotr Wawrzos, Karina Molasy i Bartłomiej Zbróg. Uczestnicy pod opieką p. Agnieszki Zielińskiej ( koordynatora szkolnego Olimpiady) rozwiązali test wiedzy obejmujący zagadnienia związane z promocją zdrowia, zdrowym stylem życia, zdrowym żywieniem, promowaniem aktywności fizycznej, ekologii, a także przeciwdziałaniem marnowaniu żywności i surowców. W tym roku szczególną uwagę poświęcono tematyce „ Alternatywne sposoby żywienia i sport w życiu dzieci i młodzieży”. Największą liczbę punktów uzyskał uczeń klasy VIII - Piotr Wawrzos i to on będzie reprezentował naszą szkołę w kolejnym etapie Olimpiady😊
Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy za udział i gratulujemy poszerzenia swojej wiedzy z zakresu promocji zdrowego stylu życia.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W dniu 12 grudnia 2024 r. w gminnej hali sportowej w Radoszycach odbył się Turniej Trójek Koszykarskich. Wzięły w nim udział szkoły z terenu gminy Radoszyce. Rozgrywki prowadzone były systemem „każdy z każdym”, w rozgrywkach rywalizowali uczniowie i uczennice klas VI,VII i VIII. Najlepiej z naszej szkoły zaprezentowali się chłopcy z klasy VI i dziewczęta z klasy VII, zajmując II miejsce, natomiast dziewczęta i chłopcy z klasy VIII uplasowali się na III miejscu. Szkołę Podstawową im. św. Jana Pawła w Wilczkowicach reprezentowali: Anna Pakuła, Karina Molasy, Katarzyna Zbróg, Mateusz Szcześniak, Piotr Wawrzos, Oliwier Wielgus, Marta Charazińska, Natalia Szustak, Martyna Pękala, Iza Opala, Paweł Usnarski, Daniel Staciwa, Krystian Bielecki i Filip Kuterski. Opiekę nad uczniami sprawowała Barbara Burak.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Jednodniowa, publiczna zbiórka organizowana przez Fundację Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w tym roku przypadła na dzień 26 stycznia. Motywem przewodnim 33. Finału WOŚP było bezpieczeństwo i zdrowie dzieci. Odbył się on pod hasłem „Gramy dla onkologii i hematologii dziecięcej!”
Nasi Uczniowie również przyłączyli się do zbiórki, kwestując wśród społeczności lokalnej przed kościołem parafialnym w Wilczkowicach. W tym roku Wolontariuszkami były: Anna Pakuła i Katarzyna Zbróg z klasy VIII oraz Natalia Szustak z klasy VII. Główny Sztab Orkiestry stanowiło Centrum Usług Wspólnych w Radoszycach.
Po południu od godz. 16.00 w hali sportowej w Radoszycach odbywały się występy artystyczne, m.in. uczniów ze szkół podstawowych. Naszą placówkę reprezentowały dziewczęta z klasy VII i VIII. Natalia Kabała, Natalia Szustak, Marta Wawrzeńczyk i Martyna Pękala zaśpiewały utwór „Czerwone jagody”. Piosenkę „Radość najpiękniejszych lat” wykonała Katarzyna Zbróg, a Wiktoria Rodzoch, Maja Ciszek, Natalia Kabała, Natalia Szustak, Marta Wawrzeńczyk i Martyna Pękala zatańczyły do utworu „DARE LALALA” . Nasze uczennice jak zawsze bardzo ładnie się zaprezentowały.
Serdeczne podziękowania kierujemy do Rodziców, którzy dowieźli Uczniów na miejsce zbiórki oraz występów. Zarówno za organizację zbiórki jak i za przygotowanie uczennic do występu odpowiedzialne były nauczycielki p. Wiesława Zbróg i p. Anna Majchrzak.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
06.02.2025r. w ramach projektu „Szkoła Promująca Zalecenia Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem” odbyły się w naszej szkole prelekcje dla klas 4-8 na tematy związane ze zdrowiem. Poprowadziła je pani mgr Katarzyna Majka - specjalista pielęgniarstwa ginekologiczno-położniczego, pracująca w Zakładzie Profilaktyki Onkologicznej w Kielcach. Akcja jest ukierunkowana na promocję zdrowego stylu życia poprzez edukację dzieci i młodzieży w zakresie prewencji pierwotnej nowotworów. Jest odpowiedzią na wyzwanie, jakim jest wysoka liczba zachorowań na raka w społeczeństwie. Udział w prelekcji miał na celu kształtowanie postaw prozdrowotnych i podniesienie świadomości dotyczacej profilaktyki, i zapobiegania zachorowań na raka. Uczniowie zostali zapoznani z zasadami prewencji pierwotnej nowotworów zawartymi w Europejskim Kodeksie Walki z Rakiem. Uczniowie z klasy 4 i 5 wzięli udział w prelekcji na temat „Czym jest Europejski Kodeks Walki z Rakiem - czyli recepta na zdrowie”, dla młodzieży z klasy 6 i 7 przewidziano temat dotyczący używek takich jak e-papierosy oraz energetyki, natomiast klasa 8 była edukowana na temat wirusa HPV jako wirusa powodującego nowotwory. Zajęcia były bardzo ciekawe i inspirujące. Szkolnym koordynatorem projektu jest p. Aleksandra Kowalczyk.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
PROMUJEMY ZDROWY STYL ŻYCIA !!!
Od 15 października 2024roku w każdy poniedziałek i piątek w godzinach popołudniwych organizowane są rozgrywki z piłki siatkowej. Uczestniczą w nich nauczyciele, pracownicy szkoły oraz społeczność lokalna. Celem zajęć jest integracja, promowanie aktywności fizycznej i prowadzenie zdrwego stylu życia.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Dzień Numeru Alarmowego 112 obchodzony jest co roku 11 lutego. Celem inicjatywy jest:
1. Edukacja społeczeństwa – promowanie wiedzy o tym, kiedy i jak korzystać z numeru 112.
2. Poprawa bezpieczeństwa – uświadamianie, że 112 jest uniwersalnym numerem alarmowym dostępnym w całej Unii Europejskiej.
3. Podziękowanie służbom ratunkowym – okazja do wyrażenia wdzięczności osobom, które codziennie pracują, by ratować życie i zdrowie innych.
Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania sytuacji nagłych, w których zagrożone jest życie, zdrowie, bezpieczeństwo lub mienie. Można z niego korzystać w każdej chwili, ponieważ działa całodobowo i jest dostępny bezpłatnie zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, nawet bez karty SIM.
Połączenie z numerem 112 kieruje rozmówcę do operatora w Centrum Powiadamiania Ratunkowego, który przekazuje zgłoszenie odpowiednim służbom – policji, straży pożarnej lub pogotowiu ratunkowemu.
Dzień ten jest doskonałą okazją, by przypomnieć naszym uczniom znaczenie tego numeru i podstawowych zasadach korzystania z niego, dlatego dzieci z oddziału przedszkolnego i klas I-III wzięły udział w zajęciach edukacyjnych przeprowadzonych przez wychowawców. Obejrzały filmy edukacyjne „112 numer alarmowy”, „Numery alarmowe”. Nauczyciele omawiali prezentacje multimedialne, z których poznały historię numeru alarmowego, dowiedziały się o zasadach korzystania z numeru 112, procesie obsługi zgłoszeń, rozmowie z operatorem z Centrum Powiadomienia Ratunkowego, fałszywych zgłoszeniach, a także poznały numery alarmowe na świecie. Podczas zajęć nie zabrakło piosenek utrwalających numer; „112 numer alarmowy”, „112 numer alarmowy – piosenka dla dzieci o strażakach, policjantach i karetce pogotowia”. Dzieci układały puzzle z pojazdami ratunkowymi, odszukiwały numer 112 spośród innych liczb, wyklejały numer 112, wykonały plakat „Numery alarmowe”.
Ucząc najmłodszych korzystania z numeru alarmowego, przekazujemy im cenną wiedzę na temat tego, jak ratować ludzkie życie. Jest to szczególnie ważne, bo choć rodzice, nauczyciele czy opiekunowie są odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, może przytrafić się sytuacja, w której dziecko samo będzie musiała ratować siebie lub inną osobę.
Pamiętajmy, że w sytuacjach kryzysowych liczy się każda sekunda, a szybkie i precyzyjne przekazanie informacji może uratować życie. Warto znać numer 112 i być gotowym, by w razie potrzeby skorzystać z niego w odpowiedni sposób.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Warsztaty "Więcej szacunku dla młodego wizerunku" były okazją do rozmowy o świadomym i bezpiecznym korzystaniu z internetu. Uczniowie dowiedzieli się, czym jest cyfrowy ślad i jakie konsekwencje może mieć nieprzemyślane publikowanie treści w sieci. Poruszono także kwestie ochrony wizerunku oraz prywatności, zwracając uwagę na zagrożenia związane z udostępnianiem danych osobowych i niewłaściwym zarządzaniem ustawieniami prywatności.
Zajęcia miały na celu nie tylko zwiększenie świadomości na temat odpowiedzialnego funkcjonowania w przestrzeni cyfrowej, ale także nauczenie dobrych praktyk, takich jak stosowanie silnych haseł, unikanie udostępniania wrażliwych informacji czy reagowanie na przejawy cyberprzemocy. Uczniowie pracowali w grupach, analizowali konkretne przypadki i wspólnie zastanawiali się, jak dbać o swój wizerunek online oraz jak budować pozytywną, bezpieczną obecność w sieci.
Dzięki warsztatom młodzież zyskała narzędzia do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z internetu, co pomoże im unikać zagrożeń i chronić swoją prywatność zarówno teraz, jak i w przyszłości.
Zajęcia przeprowadziła pani Maria Kaczor.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Dzień Bezpiecznego Internetu, międzynarodowo znany jako Safer Internet Day (SID), to coroczna inicjatywa promująca bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i telefonów komórkowych, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.
Głównym celem Dnia Bezpiecznego Internetu jest zwiększenie świadomości na temat pojawiających się zagrożeń online i aktualnych problemów, od cyberprzemocy po sieci społecznościowe i cyfrową tożsamość. Uczestnicy są zachęcani do wspólnego działania na rzecz lepszego internetu poprzez odpowiedzialne, z szacunkiem, krytyczne i twórcze korzystanie z technologii. Hasło „Razem na rzecz lepszego internetu" uosabia potrzebę współpracy w celu tworzenia bezpieczniejszego środowiska online dla wszystkich.
Pierwsze obchody Dnia Bezpiecznego Internetu miały miejsce w 2004 roku w ramach projektu EU SafeBorders, a następnie przejęła je sieć Insafe w 2005 roku. Początkowo ograniczone do Europy, szybko zyskały międzynarodowy zasięg. Dziś są obchodzone w ponad 180 krajach, docierając do milionów ludzi na całym świecie.
W Polsce obchody organizuje Polskie Centrum Safer Internet, w skład którego wchodzą NASK i Fundacja "Dajemy Dzieciom Siłę". Te organizacje odpowiadają za realizację unijnego programu Safer Internet w kraju.
W naszej szkole w dniu 11.02.2025 r. dzieci z oddziału przedszkolnego i klas I-III również aktywnie włączyły się w obchody tego dnia i pod okiem swych wychowawców wzięły udział w zajęciach edukacyjnych. Obejrzały filmy edukacyjne Sieciaki - „321 Internet”, opowiadałki -„Bezpieczne dzieci w internetowej sieci”. Zostały omówione prezentacje multimedialne, a w nich zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa, cyberprzemocy, zagrożeń w internecie, zasady netykiety. Uczniowie wykonywali ćwiczenia interaktywne na stronie internetowej wordwall, dokonywali segregacji właściwych i niewłaściwych zachowań w internecie oraz kolorowali prace plastyczne „Bezpieczny internet”. Na koniec mogły swoją wiedzę sprawdzić, wykonując interaktywny test.
Dzień Bezpiecznego Internetu stanowi doskonałą okazję do zapoznania się z dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa internetowego i podjęcia działań mających na celu promowanie tego przesłania przez cały rok. Pamiętajmy, że nasze bezpieczeństwo w sieci zależy w dużej mierze od nas samych. Zachęcamy wszystkich użytkowników do przemyślenia swoich nawyków online i podjęcia odpowiednich działań w celu promowania zdrowego, odpowiedzialnego oraz bezpiecznego korzystania z internetu w naszej szkole i poza nią.
Zajęcia edukacyjne przeprowadziły w klasach: Alina Dymińska, Ewelina Pakuła, Joanna Ściegienna, Aleksandra Kowalczyk.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Konkurs wiedzy o zdrowym stylu życia Trzymaj Formę! adresowany jest do uczniów klas VI, VII i VIII szkół podstawowych zainteresowanych zdobyciem i pogłębianiem wiedzy z zakresu zdrowego stylu życia w szczególności uwzględniającej tematykę zbilansowanej diety i aktywności fizycznej.
Celem Konkursu jest zwiększenie świadomości dotyczącej wpływu żywienia i aktywności fizycznej na zdrowie wśród młodzieży, w szczególności poprzez:
1) pogłębienie wiedzy na temat prawidłowego żywienia i zdrowego stylu życia oraz ich znaczenia dla organizmu człowieka,
2) pogłębienie wiedzy o wartości odżywczej żywności i doskonalenie umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów żywnościowych.
Ponadto, Konkurs ma na celu:
1) wspomaganie uczniów w praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i doskonaleniu umiejętności praktycznego zastosowania zdobytych informacji,
2) rozwijaniu zainteresowań młodzieży w zakresie zdrowego stylu życia,
3) kształtowaniu postaw i zachowań w zakresie prawidłowego żywienia i uprawiania aktywności fizycznej,
4) propagowanie zdrowego stylu życia w szkole, w domu i środowisku pozaszkolnym.
19 lutego 2025 r. w naszej szkole odbył się I etap tego Konkursu, organizowany przez Główny Inspektorat Sanitarny, Polską Federację Producentów Żywności, Związek Pracodawców oraz Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne jako inicjatywa towarzysząca Ogólnopolskiemu Programowi Edukacyjnemu „Trzymaj Formę!”.
Do konkursu przystąpiło 8 uczniów: Natalia Szustak, Marta Charazińska, Katarzyna Zbróg, Anna Pakuła, Karina Molasy, Paulina Usnarska, Bartłomiej Zbróg i Piotr Wawrzos, którzy sprawdzili swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Uczniowie mieli okazję wykazać się znajomością zasad zdrowego stylu życia, wartości odżywczych produktów oraz umiejętnością interpretacji informacji zawartych na opakowaniach żywności.
Cieszymy się, że nasza młodzież chętnie angażuje się w promowanie zdrowych nawyków i mamy nadzieję, że zdobyta wiedza przyczyni się do świadomego dbania o zdrowie. Gratulujemy wszystkim uczestnikom i życzymy powodzenia w kolejnych etapach! 🎉💪🍎
Nad przebiegiem konkursu czuwały koordynatorki – p. Agnieszka Zielińska i p. Krystyna Kowalczyk.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W czwartek 20 lutego 2025 r. odbyła się wycieczka autokarowa do Krakowa dla uczniów klas II-VIII pod kierunkiem pana przewodnika oraz opieką wychowawców. Uczestniczyło w niej 81 uczniów biorących udział w projekcie „Super Szkoły w Gminie Radoszyce”. Jest on współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Na wycieczkę wyjechaliśmy o godzinie 10.00 spod szkoły dwoma komfortowymi autokarami z Biura Turystycznego Skaut Tour z Łodzi. W drodze do Krakowa dzieci na życzenie mogły skorzystać z posiłku w restauracji McDonald’s w Jędrzejowie . Głównym punktem programu wycieczki był wieczorny ,,Ogród świateł” w Garden of Lights, który dostarczył uczniom pod koniec dnia niesamowitych przeżyć. Poza cudownym widokiem podświetlanych figur oraz postaci bajkowych panował klimat superzabawy i radości. Wyjazd był również okazją do zwiedzenia rynku starego miasta Krakowa oraz Wzgórza Wawelskiego. Uczniowie podczas spaceru po mieście zobaczyli Sukiennice, kościół Mariacki oraz wiele ciekawych zabytków. Następnie udaliśmy się do restauracji na smaczny obiad , po czym pojechaliśmy do ,,Ogrodu świateł”, który był największą atrakcją dnia, przynosząc dzieciom niezapomniane wrażenia. Ogród w ciemnościach wyglądał jak w bajkowej krainie, podświetlany tysiącem kolorowych świateł. Wycieczka sponsorowana przez organizatorów projektu była bardzo dobrze zorganizowana. Wszyscy uczestnicy wrócili szczęśliwi i zadowoleni.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W dniu 04. 03. 2025 r. w Gminnej Hali Sportowej w Radoszycach odbył się VI Festiwal Piłki Siatkowej. W zawodach uczestniczyły szkoły z terenu Miasta i Gminy Radoszyce. Odbywały się one w kategorii dziewcząt i chłopców. Uczestnicy podzieleni byli na grupy wiekowe. Klasy IV - dwójki siatkarskie, klasy V - trójki siatkarskie , klasy VI - czwórki siatkarskie i klasy VII- VIII – szóstki siatkarskie mieszane . Uczniowie naszej szkoły startowali w kategorii trójek siatkarskich dziewczęta i chłopcy, czwórek siatkarskich – dziewczęta i chłopcy oraz w kategorii szóstek siatkarskich mieszanych. Najlepiej spisali się chłopcy w kategorii trójek i czwórek siatkarskich zajmując II miejsca. Dziewczęta trójek i czwórek siatkarskich zajęły III miejsca. Szóstki siatkarskie mieszane zajęły IV miejsce. Wszystkim uczniom ufundowano pamiątkowe dyplomy i medale, a dla najlepszych zawodników statuetki. Uczestnicy turnieju otrzymali również słodki poczęstunek. Szkołę Podstawową im. św. Jana Pawła II w Wilczkowicach reprezentowali: Hanna Kotras, Julia Szustak, Marlena Dzwonek, Adrian Dzwonek, Bartosz Pakuła, Adam Plaskota, Hanna Kabała, Emilia Filipiak, Zuzanna Basiak, Wioletta Szustak, Paweł Usnarski, Mikołaj Molasy, Filip Kuterski, Marcel Wiklak, Natalia Szustak, Martyna Pękala, Natalia Kabała, Piotr Wawrzos, Piotr Fabicki-Krakowiak i Maksymilian Wawrzeńczyk. Opiekę nad uczniami sprawowały: Barbara Burak i Agnieszka Zielińska.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
5 marca przypada Ogólnopolski Dzień Dentysty, dlatego w tym dniu w naszej szkole przeprowadzone zostały zajęcia mające na celu edukowanie dzieci. jak dbać o higienę jamy ustnej. Równie ważnym aspektem obchodzenia tego dnia jest docenienie pracy dentystów oraz uświadomienie najmłodszym, jak ważną rolę pełni lekarz stomatolog.
To dzięki niemu możemy cieszyć pięknym i zdrowym uśmiechem. Niestety, większość Polaków boi się dentysty i z tego powodu unika wizyt, które są niezwykle ważne dla zachowania zdrowia. Obchodzenie Dnia Dentysty w przedszkolu i szkole to świetna okazja do oswojenia dzieci z tym zawodem, przełamania lęku i zachęcenia do regularnego odwiedzania gabinetu stomatologicznego.
W trakcie zajęć wychowawcy klas 0-III omówili rolę, budowę i rodzaje zębów u człowieka. Zwrócili także uwagę uczniów na technikę mycia zębów i podkreślili, jak ważna dla profilaktyki próchnicy jest dieta bogata w owoce i warzywa. Dzieci ponadto rozwiązywały quizy, zagadki, oglądały filmy edukacyjne lub prezentacje multimedialne oraz aktywnie odpowiadały na zadawane pytania - w szczególności te dotyczące zębów u zwierząt! Na zakończenie uczniowie wykonali zabawne prace plastyczne związane z tematem zajęć.
Warto podkreślić, że nasza szkoła każdego roku bierze udział w programie edukacyjnym „Dziel się Uśmiechem” organizowanym przez Polski Czerwony Krzyż i MARS Polska wraz z partnerami merytorycznymi - Polskim Towarzystwem Stomatologicznym, Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej. Dzisiejszy dzień doskonale wpisywał się w założenia programu. Poprzez realizację zajęć, również my jako szkoła, chcemy aktywnie wspierać działania prozdrowotne u dzieci. Dobrym podsumowaniem tego są słowa znajdujące się na stronie organizatora :
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W dniach 24-27 lutego z inicjatywy dyrektora szkoły odbyła się w naszej placówce akcja charytatywna zbiórki pieniędzy dla pana Wiktora Ciszka, który cierpi na chorobę nowotworową. Jest on rodzicem jednego z naszych uczniów. W akcję włączyli się wszyscy uczniowie pod kierunkiem opiekunki Samorządu Uczniowskiego i wychowawców klas oraz pracownicy szkoły. Uczniowie zbierali pieniądze do puszki, które następnie zostały wpłacone na konto Stowarzyszenia Kuźnia Radoszycka.
W ciągu czterech dni uzbieraliśmy 2 101,49 zł. Pieniądze w całości zostaną przekazane rodzinie na leczenie pana Wiktora. Wszystkim Darczyńcom składamy ogromne podziękowanie za udział w akcji.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Dnia 21.03.2025 r. w naszej szkole odbył się wiosenny pokaz mody ekologicznej. Ideą tej inicjatywy było wykonanie strojów z dowolnych surowców wtórnych. Przygotowane przez uczniów kreacje oceniały komisje konkursowe. Na ocenę miały wpływ: zgodność z tematyką, wykorzystanie właściwych materiałów, kreatywność i oryginalność a także ciekawa prezentacja.
Pokaz miał na celu podniesienie świadomości o możliwości powtórnego wykorzystania odpadów komunalnych, propagowanie idei selektywnej zbiórki jak również zwrócenie uwagi na możliwość ograniczenia ilości wyrzucanych przez nas odpadów.
Stroje naszych uczniów powstały z różnorodnych materiałów przeznaczonych do recyklingu np.: kartony, worki, gazety, butelki plastikowe, folia spożywcza itp. Zarówno małe jak i duże ekomodelki i ekomodele prezentowali na specjalnym wybiegu swoje "ekokreacje". Na pokazie zobaczyliśmy strój ekologiczny rycerski, wieczorowo-wizytowy, balowy, bajkowy etc. Ciekawe dodatki stanowiły nakrycia głowy, biżuteria i torebki z surowców wtórnych. To była świetna zabawa. Uczniowie udowodnili, że moda i ekologia mogą iść w parze.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
„Każdy inny – wszyscy równi” – 21 marca większości kojarzy się z pierwszym dniem wiosny, jest to także Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa, nazywany również Dniem Kolorowej Skarpetki. Ta data nie jest przypadkowa, nawiązuje do obecności u osób z Zespołem Downa dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów. Ideą tego wyjątkowego dnia jest zwrócenie szczególnej uwagi na osoby z Zespołem Downa, ich potrzeby oraz promowanie ich praw do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym.
Kolorowe skarpetki to symbol solidaryzowania się z chorymi na Zespół Downa.
Jako wyraz akceptacji, tolerancji, wrażliwości i szacunku dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniowie klasy 1 -3 założyli kolorowe skarpetki – „nie do pary”. Zakładając kolorową skarpetkę, zwrócili na siebie uwagę, a tym samym zwrócili uwagę na problemy ludzi chorych na Zespół Downa.
W Światowym Dniu Osób z Zespołem Downa dzieci pokazały, że różni ich tak niewiele - tylko jeden dodatkowy, niepasujący chromosom – tak jak niepasująca skarpetka.
Dzięki obejrzeniu prezentacji, wywiadu z osobami z Zespołem Downa, teledysku i rozmowy nasi najmłodsi podnieśli swoją świadomość na temat życia i potrzeb osób z Zespołem Downa.
Jedno jest pewne, budzenie świadomości, empatii, zrozumienia drugiego człowieka oraz otworzenie się na świat powinno rozpocząć się już od najmłodszych lat.
W Polsce żyje około 60 tysięcy osób z trisomią 21. Możemy ich spotkać każdego dnia, więc pamiętajmy o nich, wspierajmy, pomagajmy tym ludziom i bądźmy tolerancyjni.
Akcja została zainicjowana i przeprowadzona przez panie: Alinę Dymińską, Ewelinę Pakułę, Joannę Ściegienną i Iwonę Pakułę.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Światowy Dzień Wody to okazja, aby ponownie zwrócić uwagę na kluczową rolę wody w naszym codziennym życiu. Tegorocznym hasłem przewodnim jest „Ochrona lodowców”. Dlaczego właśnie one? Lodowce stanowią jedno z najbardziej wrażliwych środowisk na skutki globalnego ocieplenia. To właśnie ich topnienie przyczynia się do podnoszenia poziomu wód i zaburzeń w całym ekosystemie wodnym. W tym kontekście warto pamiętać, że każde nasze działanie na rzecz ochrony środowiska – oszczędzanie wody, dbałość o rzeki i jeziora czy świadome gospodarowanie odpadami – przekłada się na wspólne dobro i przyszłość naszej planety.
Wartość wody to znacznie więcej, niż jej cena - woda ma ogromną i złożoną wartość dla naszych gospodarstw domowych, żywności, kultury, zdrowia, edukacji, ekonomii i integralności naszego środowiska naturalnego. Jeśli przeoczymy którąkolwiek z tych wartości, ryzykujemy niewłaściwe zarządzanie tym ograniczonym, niezastąpionym zasobem. Bez pełnego zrozumienia prawdziwej, wielowymiarowej wartości wody, nie będziemy w stanie chronić tego krytycznego zasobu z korzyścią dla wszystkich.
W gospodarstwach domowych, szkołach i miejscach pracy woda może oznaczać zdrowie, higienę, godność i produktywność. W naturalnych przestrzeniach może symbolizować spokój, harmonię i ochronę. Obecnie woda jest skrajnie zagrożona przez powiększającą się populację, rosnące wymagania rolnictwa i przemysłu oraz pogarszające się skutki zmian klimatycznych.
Uczniowie klas IV-VII wzięli aktywny udział w tym wydarzeniu. Zostały przeprowadzone zajęcia o tematyce dostępu do wody z wykorzystaniem materiałów PAH (filmy edukacyjne, animacje, quizy, scenariusze zajęć). Dodatkowo uczniowie wykonali plakaty, przygotowali podczas zajęć prezentacje multimedialne, w których zobrazowali sposoby oszczędzania wody, zanieczyszczenia jej. Na tablicy została przygotowana gazetka z informacjami, w jaki sposób możemy oszczędzać wodę, do czego ją wykorzystujemy i jakie organizacje pomagają ludziom w dostępie do czystej wody pitnej. Sprawozdanie z akcji Światowy Dzień Wody z PAH zostało przesłane do organizatorów. Koordynatorem akcji w szkole była p. Wiesława Zbróg.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
4 kwietnia odbyło się w naszej szkole spotkanie z przedstawicielami KRUS na temat bezpieczeństwa na wsi. W prelekcji brali udział uczniowie z klas 1-4. Została przeprowadzona pogadanka na temat bezpieczeństwa podczas pracy i zabaw w gospodarstwie rolnym, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania wypadkom z udziałem ludzi i maszyn rolniczych. Część uczniów pochodzi z rodzin rolniczych lub często spędza czas na podwórku, dlatego też głównym założeniem spotkania było promowanie pozytywnych zachowań związanych z pracą i zabawą na wsi oraz szerzenie wiedzy o bezpieczeństwie i higienie pracy rolniczej. Na zakończenie spotkania pracownicy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pochwalili naszych uczniów i nagrodzili ich drobnymi upominkami w postaci długopisów i kolorowanek.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W czwartek 10 kwietnia 2025 r. odbyła się wycieczka autokarowa do Warszawy dla uczniów klas VI-VIII pod kierunkiem pani przewodnik oraz opieką wychowawców. Uczestniczyło w niej 43 uczniów biorących udział w projekcie „Super Szkoły w Gminie Radoszyce”. Jest on współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Na wycieczkę wyjechaliśmy o godzinie 6.45 spod szkoły komfortowym autokarem z Biura Turystycznego Skaut Tour z Łodzi. W Warszawie dzieci na życzenie mogły skorzystać z posiłku w restauracji McDonald’s. Następnie odbyliśmy spacer przez Krakowskie Przedmieście do Zamku Królewskiego. Uczniowie zobaczyli m.in.: Pałac Prezydencki, pomnik księcia Józefa Poniatowskiego, kościół św. Anny, Uniwersytet Warszawski, pomnik Mikołaja Kopernika i Adama Mickiewicza. Przejechaliśmy autokarem przez centrum Warszawy. Jednak głównym punktem programu wycieczki było odwiedzenie Centrum Nauki Kopernik, które jest jednym z pierwszych i na pewno
– najsłynniejszych centrów naukowych w Polsce. Składa się z dwóch części. Już na parterze znajduje się ogromne wahadło Foucaulta. To eksperyment związany z obrotem Ziemi wokół jej własnej osi. Najciekawsze atrakcje można znaleźć na piętrze. Jest tam ogromny naukowy plac zabaw, z eksperymentami i pomocami naukowymi zgrupowanymi tematycznie. W Strefie Eksperymentowania są zabawy z lustrami, układanki logiczne, eksperymenty z magnesami, światłem stroboskopowym. Jest tor przeszkód dla osoby na wózku czy maszyna sprawdzająca szybkość reakcji na bodźce. Chętni mogą położyć się na łożu fakira i porównać czy jest wygodniejsze od łóżka wyłożonego drewnianymi kulkami. Obok Strefy Eksperymentowania znajdują się laboratoria i Majsternia, czyli miejsce, w którym z gotowymi zestawami można poznawać zasady fizyki i inżynierii. Z atrakcji trochę niepokojących mamy Mikołaja Kopernika „we własnej osobie” - pod postacią robota. Można z nim porozmawiać na różne tematy. Pytania zadajemy przez mikrofon, a robot, wspierany przez sztuczną inteligencję w modelu GPT3, odpowiada. Dolina Niesamowitości to przestrzeń pośrodku. Tam znajdują się realistyczne animacje z lat dwutysięcznych, i takie roboty jak Mikołaj Kopernik. Prawie identyczne z człowiekiem, ale zdecydowanie surrealistyczne. Wizyta w CNK stanowiła największą atrakcję dnia, przyniosła dzieciom niezapomniane wrażenia. Wycieczka sponsorowana przez organizatorów projektu była bardzo dobrze zorganizowana. Wszyscy uczestnicy wrócili szczęśliwi i zadowoleni.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W środę, 23 kwietnia 2025 roku, odbyła się IX edycja ogólnopolskiej akcji #SprzątamyDlaPolski, organizowanej przez Fundację Sprzątamy Dla Polski. To nie tylko coroczne wydarzenie, ale także doskonała okazja do pokazania, że troska o środowisko może i powinna być częścią codziennego życia.
W tegorocznej edycji wzięli udział uczniowie klasy IV i V, którzy wraz ze swoimi wychowawcami z pełnym zaangażowaniem wyruszyli na teren wokół szkoły. Uzbrojeni w rękawiczki, worki na śmieci i – co najważniejsze – pozytywne nastawienie, z zapałem przystąpili do działania. Wspólnymi siłami udało się zebrać wiele odpadów, które zanieczyszczały naszą najbliższą okolicę. Dzięki temu miejsce, w którym na co dzień się uczymy, bawimy i spędzamy czas, stało się znacznie czystsze i przyjemniejsze. Dla wielu uczniów była to okazja, by aktywnie włączyć się w działania proekologiczne i poczuć, jak wiele znaczy nawet drobna pomoc dla środowiska.
Akcja #SprzątamyDlaPolski to ogólnopolska inicjatywa, której celem jest nie tylko sprzątanie śmieci, ale przede wszystkim budowanie postaw ekologicznych i obywatelskich. Organizatorzy podkreślają, że troska o środowisko to wyraz nowoczesnego patriotyzmu – świadomego, odpowiedzialnego i aktywnego. Właśnie takiej postawy uczymy naszych uczniów każdego dnia. Udział w tego typu przedsięwzięciach rozwija nie tylko świadomość ekologiczną, ale także uczy współpracy, wzajemnej pomocy i poczucia, że wspólnie możemy więcej. Dzieci z radością dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i wnioskami – niektórzy przyznali, że taka akcja uświadomiła im, jak wiele niepotrzebnych śmieci trafia do miejsc publicznych, i że warto dbać o czystość nie tylko od święta.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom akcji za wspaniałą postawę, entuzjazm i chęć niesienia pozytywnej zmiany. To dzięki takim działaniom uczymy się szacunku do świata i ludzi, a szkoła staje się miejscem, w którym dobre nawyki rosną razem z nami.
Organizatorami akcji byli: p. Agnieszka Zielińska i p. Andrzej Kowalski.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
22 kwietnia obchodziliśmy Święto Ziemi. Po raz pierwszy Dzień Ziemi odbył się w Stanach Zjednoczonych w 1970 roku. W ten sposób ludzie, którym nie były obojętne losy naszej planety, chcieli wyrazić protest przeciwko dalszemu niszczeniu oblicza Matki – Ziemi. Dołączyliśmy i my do przyjaciół naszego globu i wspólnie z nimi walczmy o nasz dom.
Ochrona środowiska jest bardzo ważna. Rok w rok niezmiernie bogata przyroda staje się uboższa. Niektóre gatunki roślin i zwierząt możemy dzisiaj podziwiać już tylko na obrazkach. Wielu gatunkom grozi wyginięcie. Jest to następstwem często nieprzemyślanych działań człowieka. Okazuje się, że zniszczenia dokonane w przyrodzie przez ludzi zaczynają zagrażać im samym. Pragniemy mieć swój udział w ochronie środowiska, w którym żyjemy. Jesteśmy jego częścią i chroniąc je przed zagładą, gwarantujemy sobie lepsze zdrowie, a nawet życie. Kochamy naszą Ziemię, na której rośniemy i która nas żywi.
Z tej okazji w dniu 24 kwietnia uczniowie klas: II, III i VII zaprezentowali się w przedstawieniu ekologicznym poruszającym temat zagrożeń dla naszej Ziemi. Występy dzieci zostały przeplecione piosenkami, tj. „Stokrotka”. „Płynie Wisła, płynie…” i „Song o Ziemi”. Klasa druga i trzecia wykonały piosenkę „Ziemia- wyspa zielona”. Wszyscy artyści za występ nagrodzeni zostali gromkimi brawami. Klasę II i III przygotowała p. Joanna Ściegienna, a klasę VII p. Wiesława Zbróg.
Następnie głos zabrał Pan Dyrektor, zwracając uwagę, że dbałość o naszą planetę zaczynamy najpierw od sprzątania własnego otoczenia. Chociaż świadomość ludzi dotycząca efektów niszczenia środowiska jest coraz większa, to trzeba uwrażliwiać i zwracać uwagę na niekorzystny wpływ człowieka na środowisko.
Chociaż Dzień Ziemi obchodzimy tylko raz w roku, każdy z nas codziennie może podejmować działania, aby wspólnie pracować nad poprawą jakości naszego życia!
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W dniu 28 kwietnia 2025 roku odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów mające na celu podsumowanie bieżących działań szkoły oraz poruszenie istotnych zagadnień wychowawczo-edukacyjnych.
Spotkanie rozpoczął Pan Dyrektor, który w swoim wystąpieniu przedstawił najważniejsze osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych oraz artystycznych, złożył gratulacje laureatom i ich opiekunom, a także wyraził uznanie za zaangażowanie w rozwój talentów młodzieży. Następnie omówił kwestie związane z organizacją szkolnych wycieczek, przypominając o zasadach obowiązujących podczas wyjazdów, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa, odpowiedzialności uczestników oraz roli rodziców we współtworzeniu bezpiecznego środowiska edukacyjnego.
Drugą część spotkania poprowadziła pani psycholog Maria Kaczor, wygłaszając prelekcję pt. „Kształtowanie odporności psychicznej u dzieci i młodzieży”. We wstępie zaprezentowała krótką inscenizację ukazującą zróżnicowane postawy emocjonalne uczniów – od zachowań impulsywnych i buntowniczych, często wynikających z nadmiernej presji i krytyki, po głębokie poczucie osamotnienia i wyobcowania, które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do zachowań autodestrukcyjnych.
W dalszej części wystąpienia pani psycholog przedstawiła definicję odporności psychicznej, omówiła jej kluczowe komponenty oraz znaczenie w procesie rozwoju emocjonalnego dziecka. Wskazała konkretne sposoby wspierania dzieci w codziennym życiu – poprzez budowanie bezpiecznej relacji opartej na zaufaniu, empatyczną komunikację, stwarzanie przestrzeni do wyrażania emocji oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości. Podkreśliła również rolę dorosłych w modelowaniu postaw sprzyjających radzeniu sobie ze stresem, porażkami i wyzwaniami.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
W naszej szkole od kilku tygodni regularnie odbywają się aktywne przerwy, które zyskały dużą popularność wśród uczniów. Zajęcia odbywają się w każdy wtorek i czwartek i stanowią doskonałą okazję do aktywnego wypoczynku między lekcjami. W ramach aktywnych przerw uczniowie mogą wziąć udział w aerobiku, prowadzonym w rytmie energetycznej muzyki, który pomaga się rozruszać i poprawia samopoczucie. Dla miłośników sportów zespołowych przygotowane są również rozgrywki gier zespołowych, takich jak piłka nożna, siatkówka czy koszykówka. Zajęcia cieszą się dużym zainteresowaniem – uczniowie chętnie angażują się w proponowane formy ruchu, a atmosfera podczas przerw jest pełna pozytywnej energii. Aktywne przerwy to nie tylko doskonała forma relaksu, ale także sposób na integrację i wspólne spędzanie czasu. Cieszymy się, że uczniowie tak chętnie uczestniczą w tych inicjatywach i mamy nadzieję, że aktywne przerwy na stałe zagoszczą w harmonogramie naszej szkoły.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Nasza szkoła we współpracy z PSSE w Końskich co roku realizuje programy prozdrowotne i profilaktyczne dla uczniów. Działania te z założenia mają edukować od najmłodszych lat, jak chronić ludzkie życie przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych oraz zapobiegać powstawaniu chorób.
Głównym celem programu jest zachęcanie do abstynencji tytoniowej oraz wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności skutecznego radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy. Cele szczegółowe:
• Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia,
• Wykształcenie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie,
• Uświadomienie, że palenie jest szkodliwe dla zdrowia,
•Uwrażliwienie na szkodliwość dymu papierosowego. Omówienie problemu biernego palenia,
• Wykształcenie u dzieci umiejętności asertywnego reagowania wobec osób, które przy nich palą papierosy.
Podczas zajęć programu „Nie pal przy mnie, proszę!” wykorzystuje się różnorodne metody aktywizujące, dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci: "burzę mózgów", krzyżówki, układanki, „narysuj i napisz", dramę, pracę w grupach i ćwiczenia oddechowe. Program wyposażony jest w książeczkę "Nie pal przy mnie, proszę" zawierającą scenariusze zajęć z dziećmi, a także plansze, rysunki i krzyżówki.
Wychowawcy klas, realizując w trakcie roku szkolnego założenia edukacji zdrowotnej, podczas zajęć wielokrotnie poruszali tematy związane ze zdrowiem i szkodliwością dymu tytoniowego oraz e-papierosów. W dniu 12.06.2025 koordynator szkolny programu-pani Ewelina Pakuła-przeprowadziła zajęcia z udziałem dzieci klas 1-3. Były one podsumowaniem udziału w programie „Nie pal przy mnie, proszę!”. Dzieci obejrzały film edukacyjny o tym, jaki wpływ na zdrowie, urodę, oraz na zasoby finansowe ma nałóg nikotynowy. Następnie z wielkim zaangażowaniem odpowiadały na zadawane pytania. Inne ważne kwestie zostały omówione za pomocą prezentacji multimedialnej. Kolejnym punktem był wybór kolorowanek przedstawiających motyw palenia papierosa jako czegoś złego i szkodliwego dla zdrowia. Wszyscy uczestnicy zajęć mieli za zadanie ułożyć hasło mające przekonać do zaprzestania palenia. Po zebraniu prac odczytane zostały wszystkie maksymy, po czym wybrano najciekawsze. Ostatni punkt zajęć stanowił quiz o uzależnieniach wyświetlony na tablicy multimedialnej. Dzieci chętnie włączały się w dyskusję i z uwagą uczestniczyły w zajęciach. Wszystkie zadeklarowały, że będą dbały o zdrowie, a w przyszłości na pewno nie zostaną palaczami!
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Dnia 17 czerwca 2025 roku odbył się rajd rowerowy zorganizowany dla uczniów klas 7 i 8 naszej szkoły. W wydarzeniu wzięło udział 20 dzieci oraz 5 opiekunów: Barbara Burak, Iwona Pakuła, Wiesława Zbróg, Alina Dymińska i Anna Szustak. Celem przejażdżki było promowanie aktywnego wypoczynku, integracja uczestników oraz doskonalenie umiejętności bezpiecznego poruszania się po drogach.
Wycieczka rozpoczęła się rano na terenie szkoły. Na wstępie kierownik wyprawy, pani Barbara Burak, przeprowadziła krótką odprawę, podczas której zapoznała uczniów z regulaminem rajdu oraz omówiła podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas jazdy rowerem w ruchu drogowym. Wszystkie dzieci posiadały sprawne technicznie pojazdy oraz obowiązkowe kamizelki odblaskowe, co znacznie zwiększało ich widoczność i bezpieczeństwo na drodze.
Uczestnicy poruszali się w dwóch uporządkowanych kolumnach, zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Trasa rajdu była malownicza i przebiegała przez następujące miejscowości: Wilczkowice – Momocicha – Kotrasy – Pakuły – Szóstaki – Lewoszów - Wilczkowice. Uczniowie z dużym zaangażowaniem i entuzjazmem pokonywali kolejne etapy trasy, podziwiając przy tym piękno otaczającej przyrody oraz utrzymując odpowiednie tempo i porządek w grupie.
Po powrocie do szkoły na rowerzystów czekała przyjemna niespodzianka – ognisko zorganizowane na terenie szkolnym. Dzieci miały okazję odpocząć po wysiłku fizycznym oraz wspólnie upiec kiełbaski. Atmosfera była radosna i sprzyjała integracji międzyklasowej. Uczniowie chętnie dzielili się wrażeniami z trasy, opowiadali zabawne sytuacje i cieszyli się ze wspólnie spędzonego czasu.
Rajd zakończył się bezpiecznie i zgodnie z planem. Dzięki dobrej organizacji oraz zaangażowaniu opiekunów i uczestników wydarzenie przebiegło sprawnie i w przyjaznej atmosferze. Dzieci wróciły do domów zmęczone, ale bardzo zadowolone z bagażem nowych doświadczeń i wspomnień. Wyprawa okazała się nie tylko wartościową lekcją bezpieczeństwa i współpracy, ale także wspaniałą formą aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Dnia 17 czerwca 2025 roku w naszej szkole odbyło się ważne spotkanie profilaktyczno-edukacyjne z przedstawicielami Komisariatu Policji w Radoszycach. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie klas I–VIII oraz dzieci z oddziału przedszkolnego. Jego celem było uświadomienie młodym słuchaczom zagrożeń związanych z cyberprzemocą oraz przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas zbliżających się wakacji.
Spotkanie rozpoczął dyrektor szkoły, który przywitał przybyłych gości oraz podkreślił, jak ważne jest poruszanie tematów związanych z bezpieczeństwem – zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Następnie głos zabrali zaproszeni funkcjonariusze policji: dzielnicowy aspirant sztabowy Sławomir Marchewka oraz aspirant Grzegorz Deja.
Jako pierwszy przemawiał dzielnicowy aspirant sztabowy Sławomir Marchewka, który skupił się na temacie bezpieczeństwa w czasie wakacji.
Policjant w przystępny i angażujący sposób zwrócił szczególną uwagę na:
· Bezpieczeństwo nad wodą – pływanie tylko w wyznaczonych miejscach, unikanie skoków do nieznanej wody, konieczność opieki dorosłych nad młodszymi dziećmi.
· Bezpieczne poruszanie się po drogach – noszenie elementów odblaskowych, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, używanie kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą.
· Ostrożność wobec nieznajomych – nieufność wobec obcych, niepodawanie danych osobowych, nieprzyjmowanie prezentów i propozycji wspólnego wyjścia.
· Korzystanie z internetu – zachowanie ostrożności w sieci, unikanie udostępniania zdjęć i informacji o swoim miejscu pobytu.
· Zagrożenia związane z używkami – przestrzeganie przed kontaktami z osobami oferującymi alkohol, papierosy czy inne substancje.
Następnie głos zabrał aspirant Grzegorz Deja, który przybliżył dzieciom bardzo aktualny temat cyberprzemocy. Opowiadał o tym, czym jest, jakie przybiera formy, jakie mogą być jej skutki oraz jak reagować w sytuacjach zagrożenia. Wskazał, że cyberprzemoc obejmuje m.in.: hejt w mediach społecznościowych, nękanie przez komunikatory, rozpowszechnianie kompromitujących materiałów oraz podszywanie się pod inne osoby w sieci.
Przestrzegał przed udostępnianiem prywatnych danych w internecie oraz zachęcał uczniów do rozmowy z zaufanymi dorosłymi, jeśli zetkną się z niewłaściwymi treściami lub zachowaniami online. Policjant wyjaśnił również, jak ważne jest szanowanie innych użytkowników internetu oraz odpowiedzialne korzystanie z technologii.
Policjant podkreślił, że tego rodzaju działania są nie tylko szkodliwe, ale również karalne. Przedstawił obowiązujące przepisy prawa oraz przykłady spraw, w których sprawcy cyberprzemocy ponieśli konsekwencje prawne.
Następnie omówiono sposoby reagowania na cyberprzemoc – jak zachować się w przypadku bycia ofiarą lub świadkiem, gdzie szukać pomocy (szkoła, rodzice, policja, zaufane strony internetowe). Zachęcano uczniów do zgłaszania wszelkich przypadków przemocy psychicznej i dbania o swoje bezpieczeństwo w sieci.
W czasie prelekcji uczniowie mieli możliwość zadawania pytań i aktywnie uczestniczyli w rozmowie z policjantami. Dzieci z zainteresowaniem słuchały przykładów z codziennej pracy funkcjonariuszy.
Spotkanie zakończyło się podziękowaniami ze strony dyrektora szkoły oraz uczniów. Była to cenna lekcja, która z pewnością przyczyni się do zwiększenia świadomości dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa, zarówno w czasie wakacji, jak i w przestrzeni internetowej. Tego typu inicjatywy pokazują, jak ważna jest współpraca szkoły ze służbami mundurowymi w trosce o dobro i bezpieczeństwo uczniów.
Serdecznie dziękujemy funkcjonariuszom Policji za przybycie na spotkanie z uczniami naszej szkoły oraz za wygłoszenie wartościowych prelekcji na temat bezpieczeństwa podczas wakacji i cyberprzemocy.
Dzięki Państwa obecności i zaangażowaniu uczniowie zyskali cenną wiedzę, która pomoże im zadbać o swoje bezpieczeństwo zarówno w realnym świecie, jak i w internecie.
Spotkanie zorganizowały panie: Joanna Ściegienna, Barbara Burak, Iwona Pakuła.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
ROK 2017
Witamy.
Nasza szkoła od wielu lat podejmuje działania promujące zdrowie i bezpieczeństwo. Staramy się poprawić atmosferę panującą w szkole. Dążymy, aby cała społeczność podejmowała działania dla poprawy własnego samopoczucia i zdrowia, uczyła się jak zdrowiej i lepiej żyć. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania oraz szkolnego programu profilaktycznego. Nauczyciele uczestniczą w szkoleniach z zakresu edukacji zdrowotnej i realizują programy np: Czyste powietrze wokół nas, Lekki tornister, Nie pal, przy mnie proszę, Trzymaj formę, Zalecenia europejskiego kodeksu walki z rakiem, Bezpieczny przedszkolak itp. Wraz z uczniami realizują zadania prozdrowotne np: Śniadanie daje moc, Owoce w szkole, Szklanka mleka, Tydzień chleba, udział w spartakiadach międzyszkolny i organizacja spartakiady dzieci młodszych. Ponadto szkoła posiada dobrą bazę: salę gimnastyczną, boisko wielofunkcyjne, plac zabaw, boisko trawiaste. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, zdecydowaliśmy się przystąpić do sieci Szkół Promujących Zdrowie. Po przeprowadzeniu badań i określeniu problematycznych aspektów został sformułowany plan działań, którego celem będzie poprawa obecnej sytuacji. W bieżącym roku szkolnym 2017/2018 podejmujemy działania związane z realizacją programu Szkoły Promującej Zdrowie i prosimy o przyłączenie się do naszych akcji, o których będziemy państwa na bieżąco informować.
Szkolny Koordynator Programu Szkoła Promująca Zdrowie
Alina Dymińska
Zespół Promujący Zdrowie
Anna Majchrzak,
Joanna Ściegienna,
Wiesława Zbróg
PLAN DZIAŁAŃ W RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Opracował: Szkolny Koordynator Promocji Zdrowia - Alina Dymińska
W pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego 7 września, koordynator SzPZ korzystając z radiowęzła, zapoznał uczniów z wynikami ankiet i planem działań, który zaplanował Zespół Promujący Zdrowie, by niwelować w naszej placówce hałas i złe zachowania. Podczas zajęć i na lekcjach wychowawczych analizowano zachowania uczniów, wspólnie ustalono i podpisano kontrakty klasowe, regulaminy klasopracowni.
Samorząd Uczniowski przygotował skrzynkę „Poczta pomysłów”, do której uczniowie mogą wrzucać kartki z pomysłami na spędzanie wolnego czasu podczas trwania długich przerw. Znajduje się ona na parapecie okna, na parterze. Zostały tam również umieszczone tematyczne hasła, rymowanki np.: „Od hałasu boli głowa, więc dlatego o tym mowa”, „Hałas jest mordercą wszelkich myśli”. Do końca miesiąca czekamy na pomysły dzieci i rodziców. Wykorzystamy je podczas naszych działań.
Z działaniami szkoły na pierwszym zebraniu dn. 18 września zostali również zapoznani rodzice.
Na korytarzu szkolnym pojawiła się tablica informacyjna Szkoła Promująca Zdrowie wraz z logo. Są na niej wiadomości dotyczące realizacji zadań w roku szkolnym 2017/2018, oraz umieszczane będą gazetki, ciekawostki oraz zadania na poszczególne miesiące. Uczniowie i rodzice na bieżąco będą mogli również czytać aktualne wiadomości na stronie internetowej szkoły.
W związku z VII Tygodniem Wychowania na tablicy informacyjnej umieszczono gazetkę pt. Alfabet dobrych manier. Pod każdą literą można poczytać o właściwym zachowaniu. Zostały również wyeksponowane książki dotyczące savoir-vivre’u. Ciekawe lektury chętni uczniowie mogą odnaleźć w bibliotece szkolnej. Zapraszamy do czytania.
Od września 2017r. w naszej szkole rozpoczęły funkcjonowanie strefy ciszy. Zostały nią objęte cztery miejsca: przy bibliotece szkolnej, pokoju nauczycielskim, gabinecie Dyrektora, na świetlicy- stołówce. Przebywający tam uczniowie powinni zachowywać się w odpowiedni sposób. Inni mogą w tych miejscach spędzić przerwę w ciszy i spokoju. Warunkiem przebywania w tej strefie jest respektowanie ustalonych zasad. W czasie przerw tutaj znajdują się te dzieci, które męczy zgiełk i hałas na korytarzu szkolnym. O zachowaniu spokoju i ciszy przypominają umieszczone tabliczki.
Szkolny Kodeks Postępowania Uczniów
RATUJEMY I UCZYMY RATOWAĆ
16 października okrzyknięty został „Europejskim Dniem Przywracania CzynnościSerca” i obchodzony jest od 2013 r. z inicjatywy Europejskiej Rady Resuscytacji. Celem inicjatywy jest popularyzacja wiedzy na temat zasad udzielania pierwszej pomocy osobie, u której wystąpiło nagłe zatrzymanie krążenia.
W tym niezwykle istotnym dniu już po raz piąty nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji organizowanej przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy (WOŚP):
”Rekord w jednoczesnej resuscytacji krążeniowo-oddechowej”. Koordynatorem szkolnym tegorocznej akcji była p. Marianna Szczepańska.
W trwającym ponad pół godziny przedsięwzięciu wzięło udział 60 uczniów Szkoły Podstawowej w Wilczkowicach, za co należą się im za to gromkie brawa.
Dziękujemy wszystkim za włączenie się do akcji!
TYDZIEŃ CHLEBA
Dlaczego powinniśmy jeść chleb?
Dlaczego powinniśmy jeść chleb? Powszechnie znany jest znaczący udział pieczywa w zaspokajaniu potrzeb energetycznych i odżywczych człowieka, niewiele natomiast zwraca się uwagi na szczególną rolę pieczywa w sprawnym funkcjonowaniu mózgu. Choć mózg stanowi zaledwie 2% masy naszego ciała, to zużywa 20% tlenu pochłanianego przez płuca i 20% energii zawartej w spożywanej żywności. Na potrzeby naszego mózgu wykorzystywane jest 40% węglowodanów zawartych w pożywieniu. Brak tlenu lub glukozy w ciągu 3 minut powoduje obumieranie komórek nerwowych (neuronów), z których zbudowany jest mózg.
Z kolei sacharoza i inne cukry proste są szybko wchłaniane i zagrażają skokowym zwiększeniem stężenia glukozy we krwi. Organizm broni się przed tym zjawiskiem, m.in. przemieniając cukier w tłuszcz. Dlatego też wyroby cukiernicze i słodkie napoje są w głównej mierze odpowiedzialne za nadwagę u człowieka. Do odżywiania komórek nerwowych mózgu najbardziej odpowiednie są węglowodany złożone, takie jak skrobia, która jest głównym składnikiem mąki i chleba. Makrocząsteczki skrobi są zbudowane z łańcuchów glukozy (cukru prostego), ale są powoli rozkładane do glukozy w naszym układzie trawiennym, co umożliwia ciągłą i jednostajną dostawę energii do mózgu przez długi czas. Dlatego też z żywieniowego punktu widzenia to właśnie chleb i inne produkty zbożowe są najlepsze dla rozwoju inteligencji, zwłaszcza że oprócz wolno przyswajalnej glukozy zawierają również podstawowe składniki niezbędne do procesu trawienia polisacharydów, np. witaminę B1 (tiaminę). Ponadto w białkach pszenicy i innych zbóż występuje około 40% kwasu glutaminowego – aminokwasu zawartego w dużych ilościach w tkance mózgowej i pełniącego ważną rolę w pracy mózgu. Dzięki obecności kwasu glutaminowego i odpowiednich enzymów (dehydrogenaza i amidaza kwasu glutaminowego) tkanka mózgowa może zobojętniać działanie amoniaku, powstającego w znacznych ilościach w czasie wzmożonej pracy mózgu. Długotrwała praca umysłowa bez prawidłowego odżywiania się grozi hipoglikemią (niedocukrzeniem krwi). U osoby, która nie spożyła na śniadanie pieczywa lub innych produktów zbożowych, mózg może gorzej pracować, co często znajduje wyraz w gorszej sprawności szkolnej uczniów (osłabienie uwagi i zdolności zapamiętywania). Dlatego może warto byłoby szerzej rozpropagować następujące hasło: „Chcesz być mądry – jedz chleb!” Tymczasem w społeczeństwie, w tym także w środowisku lekarzy, pokutuje nieprawdziwe przeświadczenie o tuczących właściwościach chleba. Zgodnie z osiągnięciami współczesnej wiedzy jedzenie chleba, zwłaszcza z mąki pełnoziarnistej – razowej i na zakwasie, nie powoduje otyłości, ponieważ zmniejsza uczucie głodu i potrzebę jedzenia tłuszczu, jest więc sprzymierzeńcem w walce z nadwagą. Wynika to z faktu, że nawet w chlebie mieszanym, najchętniej spożywanym w Polsce, zawarte jest więcej błonnika pokarmowego niż w popularnych owocach i warzywach. Chleb zawiera ponad 30 komponentów. Znajdują się w nim wszystkie niezbędne składniki energetyczne, budulcowe i regulujące, które spełniają następujące funkcje:
- białka służą jako materiał budulcowy dla naszego organizmu,
- węglowodany i tłuszcze są głównym źródłem energii
- składniki mineralne pełnią wiele funkcji w budowie organizmu i przebiegających
w nim procesach przemiany materii
- błonnik pokarmowy absorbuje z żywności substancje szkodliwe dla zdrowia i przyczynia się do sprawniejszego funkcjonowania przewodu pokarmowego
- witaminy są niezbędne do prawidłowej przemiany materii.
W Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie dla prawidłowo odżywiającego się zdrowego człowieka zaproponowano następujący udział poszczególnych grup pieczywa w całodziennej racji pokarmowej: 15% – ciemne (razowe) pieczywo pszenne lub żytnie, 20% – jasne pieczywo pszenne, 65% – mieszane pieczywo żytnio-pszenne lub jasne pieczywo żytnie.
Na podstawie artykułu portalu medycyna praktyczna. (www.mp.pl)
PODSUMOWANIE TYGODNIA CHLEBA
W ramach projektu Szkoła Promująca Zdrowie, w październiku po raz kolejny nasza szkoła brała udział w ogólnopolskiej kampanii pod hasłem „Tydzień dobrego chleba i zdrowego stylu życia”, której celem było: promowanie prawidłowych nawyków odżywiania, zwrócenie uwagi na zdrowotne właściwości chleba na zakwasie, wypiekanego tradycyjnymi metodami. W ramach akcji odbyły się następujące działania:
- nauczyciele przeprowadzili pogadanki na temat chleba, roli rolnika w powstawaniu chleba, rodzajów pieczywa, historii chleba, rodzajów mąki itp.
- uczniowie klas młodszych oglądali film pt. „Od ziarna do chleba”,
- uczniowie poznawali związki frazeologiczne oraz przysłowia związane z chlebem,
- na korytarzu szkolnym przygotowana została gazetka „Tydzień Chleba”,
- odbywało się czytanie przez uczniów klas I-III i VII baśni i legend związanych z chlebem,
- uczniowie klas 0 - VII wzięli udział w konkursie plastycznym pt. "Bochen chleba" oraz nauce pieśni i piosenek związanych z chlebem.
W naszej placówce prężnie działa szkolne koło PCK. Do zadań koła należy m.in. kształcenie wśród młodzieży szkolnej potrzeby dbania o własne zdrowie oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do ochrony i doskonalenia zdrowia, kształtowanie postaw proekologicznych, poszerzanie wiedzy o organizacji czerwonokrzyskiej. Na korytarzu szkolnym uczniowie uaktualniają gazetki dotyczące zdrowia zarówno fizycznego, psychicznego oraz właściwego odżywiania. Zapobieganie chorobom społecznym i uzależnieniom celem szkolnego koła PCK” – takie hasło towarzyszyło nam w roku szkolnym 2016/2017. Dnia 11 października 2017r. odbyło się podsumowanie konkursu przez Zarząd PCK w Końskich. W ramach podziękowania za podjęte działania szkoła otrzymała piłkę oraz książkę.
Dnia 20 października 2017r. w trosce o bezpieczeństwo uczniów dyrektor Zbigniew Kowalczyk przeprowadził ze wszystkimi uczniami pogadankę na temat bezpiecznego zachowania się w szkole i na placu szkolnym. Spotkanie było wynikiem spostrzeżeń dyrektora, nauczycieli oraz samych uczniów na temat, co można jeszcze uczynić, aby w naszej placówce było jeszcze bezpiecznej. Uczniowie ze skupieniem wysłuchali wszystkich uwag dyrektora i nauczycieli oraz sami zaproponowali szereg rozwiązań poprawiających szeroko rozumiane bezpieczeństwo. Mamy nadzieję, że jak dotychczas nasza szkoła będzie miejscem, w którym każdy czuje się jak u siebie w domu.
W czasie przerw uczniowie starają się w różny sposób spędzać czas. Niektórzy w pogodne dni wychodzą na boisko szkolne i tam pod opieką nauczycieli dyżurujących odbywają się rozgrywki piłki nożnej a dzieci młodsze spędzają czas na placu zabaw. By zmniejszyć hałas w czasie zajęć prowadzone są pogadanki, w klasach pojawiają się gazetki. Sami uczniowie starają się w różny sposób uatrakcyjniać sobie czas na przerwach. Można spotkać grupy dzieci grające w ciekawe gry.
Jesień to najlepsza pora na przygotowanie sałatek. To właśnie o tej porze roku rozmawiamy o wartościach odżywczych owoców i jarzyn. Uczniowie poznają w których owocach i warzywach, jakie znajdują się witaminy. Dzieci nabierają dobrych przyzwyczajeń właściwego odżywiania. Wszystkie sałatki były pyszne.
Ponadto dnia 8 listopada b.r. w Europejski Dzień Zdrowego Żywienia, nasza szkoła wzięła udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej pt. „Śniadanie daje moc”. Tego dnia uczniowie klas 0-3 rozmawiali o zdrowym odżywianiu, piramidzie żywieniowej i samodzielnie przygotowali przepyszny i zdrowy posiłek. Z przyniesionych składników na zajęciach przygotowali samodzielnie kanapki, sałatki, przekąski. Był to również czas na przypomnienie uczniom 12 zasad zdrowego odżywiania się, zasad właściwego zachowania przy stole, zasady higieny przygotowywania i spożywania posiłków. Na ten temat zostały również przygotowane gazetki tematyczne. Udział w akcji „Śniadanie daje moc” jest ważnym elementem profilaktyki nadwagi i otyłości. Listopad to również miesiąc w którym obchodzimy Światowy Dzień Zwalczania Cukrzycy jednej z najniebezpieczniejszych chorób niezakaźnych. Najczęściej zapadają na nią osoby z nadwagą o nieprawidłowych nawykach żywieniowych. Ponieważ jest to choroba rozwijająca się bardzo powoli, nauczyciele starają się uświadamiać naszym uczniom co należy czynić by jej zapobiegać. Uczniowie klas starszych nie przygotowywali śniadania lecz rozmawiali o prawidłowym żywieniu i cichej chorobie cukrzycy.
17 listopada 2017 roku z uczniami klasy pierwszej i drugiej w naszej szkole spotkali się pracownicy KRUS z Końskich. Nadrzędnym celem spotkania było przedstawienie podstawowych zasad bezpiecznego przebywania dzieci wiejskich w gospodarstwach rolnych, przestrzeganie przed istniejącymi zagrożeniami oraz wskazanie sposobów zapobiegania tragediom. Dzieci obejrzały film pt. „Niebezpieczne miejsca zabaw” i dowiedziały się o zagrożeniach jakie stwarzają środki chemiczne, niezabezpieczone maszyny i ostre narzędzia oraz kąpiel w miejscach niedozwolonych. Na koniec spotkania dzieci od gości otrzymały plany lekcji, odblaskowe znaczki oraz słodki upominek.
Dnia 15 listopada 2017r. odbyło się spotkanie z rodzicami. Podczas zebrania głos zabrała Pani pedagog Joanna Ściegienna wygłaszając prelekcję nt. "Uzależnień cywilizacyjnych dzieci i młodzieży". Poruszyła problem, który dotyka coraz częściej dzieci i młodzież a mianowicie uzależnienie od telefonu, komputera i Internetu. Uczuliła rodziców na czujność, skutki i niebezpieczeństwo jakie niesie za sobą korzystanie z tych dóbr. W ramach Szkoły Promującej Zdrowie rodzice otrzymali ulotki informacyjne o zagrożeniach hałasem.
Podczas lekcji wychowawczych przeprowadzane były dyskusje na temat zachowania się w szkole. Przewodniczący klas podczas spotkania Samorządu Uczniowskiego wykorzystując uwagi zgłaszane przez kolegów wraz z opiekunem p. Anną Majchrzak opracowali Szkolny Kodeks Postępowania Uczniów. Kodeks uczniowie mogli dokładnie przeczytać, zapoznać się z propozycjami, znajdował się na gazetce Szkoły Promującej Zdrowie i przez okres tygodnia zgłaszać uwagi. Poprawiony i zaakceptowany przez uczniów i nauczycieli został przeczytany podczas apelu o Prawach Dziecka oraz umieszczony w kąciku aktualności poszczególnych klas.
Do współpracy Szkoły Promującej Zdrowie zapraszamy wszystkie grupy środowiskowe. Szkoła stara się promować zdrowe zachowania i wyszła z propozycją zorganizowania Aerobiku. Od października, w każdy czwartek o godz. 15. 00 wszyscy chętni spotykają się z p. Barbarą Burak (nauczycielką wychowania fizycznego) na wspólnych zajęciach. Razem ćwiczymy i dbamy o kondycję.
Jedną z propozycji uczniów „w jaki sposób spędzać czas długich przerw” był udział w ćwiczeniach i oni również biorą udział w aerobiku. Uczennice SU w poniedziałki i czwartki podczas długich przerw prowadzą zajęcia. Wszyscy chętni mogą w każdej chwili dołączyć do ćwiczących.
W ciągu roku szkolnego uczniowie naszej szkoły biorą udział w turniejach, zawodach i zajęciach sportowych:
- 27 października uczniowie brali udział w XVIII Turnieju Piłki Nożnej programu „Z podwórka na stadion o puchar Tymbarku”
- W dniu 7 listopada odbyły się Gminne Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Piłce Nożnej Dziewcząt. W zawodach brało udział 5 szkół z terenu gminy Radoszyce. Dziewczęta ze Szkoły Podstawowej w Wilczkowicach zajęły 2 miejsce i awansowały do finału powiatowego.
- W dn. 28.11.2017r. dzieci z naszej szkoły uczestniczyły w zajęciach na krytej pływalni w Strawczynie. Brało w nich udział 36 uczniów z klas II – VI. Głównym celem zajęć było zapewnienie dzieciom warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego, korygowania i zapobiegania wadom postawy (skrzywieniom kręgosłupa), oswojenie z wodą, zabawy w wodzie z piłkami, nauka pływania z pomocą nauczyciela na dużym basenie.
- 10 grudnia uczniowie wzięli udział w X Mikołajkowej Spartakiadzie Międzyszkolnej w Grodzisku. Rywalizacja przebiegała w VII konkurencjach sportowych. Szkoła Podstawowa w Wilczkowicach zajęła IV miejsce wśród wszystkich szkół z terenu gminy Radoszyce.
W dniu 19.12.2017 do naszej szkoły przyjechali aktorzy z Impresariatu Artystycznego „Inspiracja” z Krakowa. Panowie dali dwa spektakle. Pierwszy pt. „Pętla zdarzeń” był przeznaczony dla uczniów klas IV-VII i opowiadał o problemie agresji i przemocy rówieśniczej. W trakcie ukazanej historii rodzą się pytania - czy wszyscy byli bez winy? Czy brak reakcji na zjawisko przemocy nie jest milczącym przyzwoleniem na nią? Drugi spektakl został zaprezentowany uczniom klas 0-III i nosił tytuł „Prawdziwy skarb”. Bajka dotyczyła przyjaźni, tego jak ważna jest w życiu i jak czasem nie zauważamy przyjaciela, który jest tuż obok nas. Wszyscy z dużym zainteresowaniem śledzili perypetie bohaterów.
UDZIAŁ UCZNIÓW W PRELEKCJI O HAŁASIE
„Mów tylko wtedy, kiedy to co chcesz powiedzieć jest piękniejsze od ciszy.”
Mając na uwadze szkodliwy wpływ hałasu na zdrowie dzieci i wszystkich pracowników szkoły, w ramach działań Szkoły Promującej Zdrowie zaproszono na spotkanie z uczniami lekarza panią Magdalenę Dymińską. Głównym celem było rozwijanie wśród uczniów świadomości o negatywnych dla zdrowia skutkach hałasu oraz kształtowanie zachowań służących budowaniu atmosfery ciszy i spokoju w szkole. Pani Magdalena przeprowadziła prelekcję skierowaną do uczniów klas I-III i IV- VII. Uczniowie poznali budowę i funkcjonowanie narządu słuchu, dowiedzieli się, czym są fale dźwiękowe i w jaki sposób je odbieramy. Poznali zagrożenia wynikające z przebywania w nadmiernym hałasie i dowiedzieli się jak powinniśmy chronić nasz słuch. Uczniowie mogli m.in. wysłuchać i porównać muzykę odtwarzaną w określonych poziomach decybeli. Pani doktor podkreśliła, że hałas negatywnie oddziałuje nie tylko na aparat słuchu, ale niemal na wszystkie układy człowieka. Prelekcja spotkała się z dużym zainteresowaniem.
Na zakończenie spotkania koordynator SzPZ ogłosiła konkurs plastyczny dla uczniów klas I-III pt.„Hałas męczy. Lubię ciszę.” oraz konkurs na prezentację multimedialną dla klas IV-VII „Wpływ hałasu na zdrowie człowieka”.
UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY - SPOTKANIE Z RATOWNIKIEM MEDYCZNYM
W dniu 8 lutego 2018r. gościliśmy w szkole Ratownika Medycznego Ratownictwa Wodnego Rzeczpospolitej z oddziału w Końskich p. Annę Siemieniec. Spotkała się ona z dziećmi w celu przeprowadzenia prelekcji z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczniowie klas 0-VII z zaciekawieniem wysłuchali jak należy zachować się w niebezpiecznych sytuacjach oraz przyjrzeli się jak udzielać pierwszej pomocy m.in.: jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, jak sprawdzić czy osoba jest przytomna i oddycha. Po części teoretycznej przyszła kolej na praktykę. Dzieci chętnie zgłaszały się, aby na fantomie sprawdzić jak wykonać resuscytację. Następnie p. Siemieniec zaprezentowała jak działa defibrylator, jak założyć kołnierz ortopedyczny oraz jak postępować w czasie krwotoku czy zadławienia. Na zakończenie spotkania udzielała odpowiedzi na licznie stawiane pytania przez naszych uczniów. Spotkanie zorganizowały p. Anna Majchrzak i p. Alina Dymińska.
Serdecznie dziękujemy p. Ratownik Annie Siemieniec za poświęcony dla nas czas i przeprowadzenie tak ważnej lekcji.
ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA - WARSZTATY DLA UCZNIÓW KL.I-III
W dniu 01.03.2018 r. uczniowie klas I-III wzięli udział w warsztatach profilaktyczno- zdrowotnych pt. ''Igrzyska żywieniowe czyli jedzenie na medal". Głównym celem było kształtowanie świadomości żywieniowej wśród dzieci i dostarczenie im wiedzy z zakresu racjonalnego zdrowego odżywiania. Przeprowadził je przedstawiciel Ośrodka Profilaktyki Społecznej w Krakowie Pan Rafał Szymkowiak. W trakcie spotkania uczniowie otrzymali „dawkę wiadomości” dotyczącą zdrowej żywności, a także mogli wykazać się wiedzą na ten temat. Dzieci sprawdziły się w sześciu konkurencjach:
I. Warzywa i owoce
II. Posiłki
III. Picie
IV. Produkty szkodliwe
V. Piramida żywieniowa
VI. Jemy witaminy
Członkowie poszczególnych grup: Krokodyli, Orłów, Krów i Wilków walczyli o zwycięstwo w igrzyskach. Rozpoznawali przy pomocy zmysłu dotyku owoce i warzywa. Rozwiązali zagadki w jakich produktach znajdują się witaminy A, B, C, D. Dzieci potrafiły wybrać prawidłowo produkty do przygotowania poszczególnych posiłków dnia. Podczas prezentacji słynny kucharz Pascal przedstawił uczniom piramidę żywieniową. Jej podstawowym piętrem jest aktywność fizyczna, która ma duży wpływ na nasze zdrowie. Pan Rafał przekazał informację o ilości cukru jaka znajduje się w napojach oraz niezdrowym jedzeniu Fast Ford. Sądzimy, że dzięki przeprowadzonym warsztatom niektórzy uczniowie postarają się zmienić złe nawyki żywieniowe. Dzięki zdobytej wiedzy będą jadać 5 posiłków dziennie w równych odległościach czasowych 2-3 godzinnych, a pić tylko po spożyciu potraw a nie w trakcie. W miłej atmosferze, w oryginalny sposób, podczas zdrowej rywalizacji w postaci quizów przekazano dzieciom wiele informacji na temat wpływu żywienia na nasze zdrowie i samopoczucie.
Warsztaty odbyły się dzięki Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Radoszycach, która przeznaczyła środki na zorganizowanie tych zajęć.
Wszystkie działania w ramach Szkoły Promującej Zdrowie są dokumentowane na stronie internetowej szkoły.