Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

21 lutego obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Coroczne święto zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według ONZ, co najmniej 40% spośród języków używanych na świecie w roku 2016 zagrożonych było wyginięciem. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

Na zajęciach z uczniami rozmawiano o tym, jak niezwykły, chociaż bardzo trudny jest nasz język polski. Jest on zaliczany do 10 najtrudniejszych języków świata. Szacuje się, że w języku polskim mówi około 48 milionów ludzi (w Polsce i poza jej granicami).

W ramach odchodów Dnia Języka Ojczystego w klasie IV p. Agnieszka Zielińska uświadomiła uczniów, jak cennym skarbem jest język ojczysty, dlaczego należy używać go w sposób poprawny oraz jak można wzbogacić swoje słownictwo. Dzieci z zainteresowaniem obejrzały prezentację multimedialną: „ Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego”, z której dowiedziały się m. in. tego, że język polski, ukształtowany przez wieki naszych dziejów, należy do narodowej skarbnicy kultury. Uczniowie chętnie uczestniczyli również w zabawach ortograficzno - gramatycznych. Z wielkim zaangażowaniem tłumaczyli znaczenie poszczególnych związków frazeologicznych, rywalizowali w quizach językowych. Zwieńczeniem obchodów MDJO w klasie IV było wykonanie pracy plastycznej pt. „Polska – moja Ojczyzna”. Dzieci poprzez wspólną zabawę dowiedziały się wielu ciekawostek dotyczących języka ojczystego.

W klasie V p. Małgorzata Basiak-Przyjemska zapoznała uczniów z ciekawym raportem na temat błędów popełnianych w Internecie. Wynika z niego, że w 2021 roku we wpisach internetowych zanotowano ponad 5 100 000 błędów, a do najczęstszych należą: błędy ortograficzne (na pewno, naprawdę, w ogóle, który, mój, na razie, nie wiem), błędy leksykalne czy składniowe. Najwięcej niepoprawnych wpisów znalazło się na Facebooku (42,1%). Równie często błędy popełniali użytkownicy Tweetera, serwisu YouTube i różnych portali. Uczniowie obejrzeli również krótkie filmy edukacyjne na temat powstania i rozwoju języka polskiego („Błyskawiczne dzieje polszczyzny”). Na zakończenie zajęć uczniowie mogli sprawdzić swoją wiedzę w quizie językowym przeprowadzonym na platformie edukacyjnej Kahoot.

W klasie VI, VII i VIII p. Barbara Janus przeprowadziła prelekcję na temat wymowy „ę” i „ą”. Uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących dykcji samogłosek nosowych oraz ortografii – pisowni „ą”, „om”, „ę”, „em”.

Zajęcia w ramach Dnia Języka Ojczystego uświadomiły uczniom że warto dbać o poprawną, piękną polszczyznę, ponieważ język to nasza wizytówka, a dobierając odpowiednie słowa, wyrażamy precyzyjnie swoje myśli i uczucia.