Tydzień Kultury Języka stwarza możliwość uczestnictwa w ciekawych spotkaniach z językiem polskim; dostarcza konkretnej wiedzy, rozwija umiejętności w obszarach pisania, mówienia, słuchania, wyrażania własnych emocji, ponadto kształtuje postawy poprzez stwarzanie szansy uczestnictwa w kulturze i osiąganie samorealizacji. Dlatego zgodnie z tradycją, w dniach 11-15 marca bieżącego roku w ramach ogólnopolskiego XXXII Tygodnia Kultury Języka przeprowadziliśmy w naszej szkole szereg działań, których celami było: budowanie świadomości dotyczącej roli języka ojczystego w życiu człowieka i narodu, przygotowanie ucznia do świadomego uczestnictwa w kulturze, dbałość o bogactwo, piękno mowy ojczystej i kulturę języka, kształtowanie umiejętności opowiadania i tworzenia historii zgodnie z zaleceniami ujętymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Tegorocznym hasłem przewodnim były słowa jednego z patronów roku 2024, Marka Hłaski:
„Życie, które mi dano, jest tylko opowieścią; ale jak ja ją opowiem, to już moja sprawa. Jedynie o to mi chodzi”.
W tym roku postawiliśmy na dobrą zabawę językiem polskim i umiejętność współdziałania w grupie, skupiając uwagę na szeroko pojętej sztuce opowiadania historii, której celem jest konstruowanie i przedstawianie narracji w taki sposób, by wywołać emocje, budować napięcie i utrzymywać uwagę odbiorców. Snucie opowieści (storytelling) to metoda dydaktyczna wrażliwa na język i emocje, budująca wyobraźnię, kreatywność, krytyczne myślenie i umiejętność współpracy w grupie. W czasie Tygodnia odświeżyliśmy więc opowieści „zapisane” w baśniach, legendach, podaniach, mitach, sagach, odysejach, pieśniach, a uczniowie nauczyli się, jak tworzyć własne, niepowtarzalne i wyjątkowe historie.
Podczas kilkudniowych obchodów TKJ nauczyciele języka polskiego oraz biblioteki przygotowali dla uczniów bogatą ofertę propozycji promujących język polski i czytelnictwo. W klasach I - III odbył się Klasowy Konkurs Recytatorski „ Posłuchajcie, oto bajka…”, w którym uczniowie mogli zaprezentować swoje zdolności recytatorskie w wierszach ulubionych poetów, natomiast uczniowie starszych klas wzięli udział w Klasowym Konkursie Poetyckim, przybliżając twórczość polskiego noblisty Czesława Miłosza. Dzieci z oddziału przedszkolnego wykazały się kreatywnością podczas Konkursu plastyczno – literackiego „Ulubiona postać z bajki”, wykonując postaci do kukiełkowego teatrzyku cieni. W ramach odpoczynku po tak wyczerpującym zadaniu, mogły zrelaksować się, słuchając bajki o „ Czerwonym Kapturku”, którą podczas „Poranka z bajeczką” przeczytała im Natalia Szustak z klasy VI. Dzieci z klasy I wykazały się talentem plastycznym podczas Klasowego Konkursu Plastycznego „Namaluj mi bajkę. Legendy , baśnie i mity w obrazkach”, a dzieci z klasy II obejrzały film o storytellingu i wykonały piękny plakat promujący tę formę opowiadania historii. Uczniowie klas IV - VIII doskonalili umiejętność redagowania opowiadania, biorąc udział w Konkursie Literackim „ Bajki, bajeczki…” Uczniowie musieli w nim w taki sposób skonstruować i przedstawić narrację, by wywołać emocje, budować napięcie i utrzymywać uwagę odbiorców. Snucie owych opowieści pobudziło wyobraźnię, kreatywność, a co za tym idzie myślenie i umiejętność współpracy w grupie. Mając na uwadze trudności, jakie przysparza dzieciom i dorosłym znajomość reguł ortograficznych, uczniowie klas IV – VIII walczyli o tytuł mistrza ortografii, a ich rodzice, mogli wykazać się wiedzą, biorąc udział w dyktandzie online. Tydzień Kultury Języka był też doskonałą okazją do projekcji filmów: „Przykazanie miłości. Historia rodziny Ulmów z Markowej”, którzy w czasie II wojny światowej zostali zamordowani przez Niemców za niesienie pomocy Żydom oraz „Storytelling. Poradnik jak opowiadać historie”, z którego uczniowie dowiedzieli się o sztuce opowiadania historii w sposób przekonujący i angażujący słuchaczy.
Podczas TKJ wszyscy uczniowie chętnie uczestniczyli w wielu zabawach, krzyżówkach, rebusach i quizach związanych z bajkami, mitami i legendami, zaskakując często swoją wiedzą, kreatywnością i aktywnością, za co im serdecznie dziękujemy. W realizowanych działaniach uczestniczyli uczniowie klas I – VIII oraz oddziału przedszkolnego, a koordynatorami projektu na terenie naszej szkoły byli: Agnieszka Zielińska, Zbigniew Kowalczyk, Barbara Janus, Małgorzata Basiak – Przyjemska i Wiesława Zbróg.
źródło: https://mhki.kielce.eu/aktualnosci/tydzien-kultury-jezyka-polskiego-11-16-marca-2024