Na początku swojego życia dziecko potrzebuje bardzo bliskiej relacji z matką, która zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa, zaspokojenie wszystkich podstawowych potrzeb. Jednak wraz z rozwojem fizycznym i poznawczym, coraz większą wagę w rozwoju dziecka odgrywa ojciec, który stawia młodemu człowiekowi wyzwania. To dzięki wzmacniającej się relacji z tatą dziecko ma możliwość otwarcia się na innych ludzi. Miłość ojcowska jest istotnym aspektem w rozwoju procesu społecznego dojrzewania dziecka. Jednak nie wystarczy sama obecność ojca. Chcąc wpłynąć pozytywnie na rozwój swojego dziecka, tata musi aktywnie uczestniczyć w procesie jego wychowania. Szczególnie ważne jest zainteresowanie dzieckiem, wytworzenie się więzi między nim a dzieckiem oraz chęć naśladowania ojca przez dziecko.

Przedmiot konkursu:

Praca pisemna na temat: Kim jest i co dla mnie znaczy mój tata?

Zasady:

Napisz krótkie wypracowanie (może mieć ono formę listu do ojca) opisujące Twoją relację z tatą, ojczymem, ojcem zastępczym oraz to, co on dla Ciebie znaczy. Podziel się swoimi prawdziwymi uczuciami, posłuż się przykładami. Niech one ilustrują Twoje chwile radości, smutku lub inne szczególne wspomnienia związanych z postacią taty. Możesz także dodać swoje refleksje – czego oczekiwałbyś/oczekiwałabyś więcej w relacji ze swoim tatą.

Kryteria oceny:

• samodzielność pracy,

• prostota i autentyczność pracy oraz szczerość myśli, nawet jeśli dotyczą one spraw trudnych,

• umiejętność pokazania roli ojca (ojca zastępczego, ojczyma) we własnym życiu dziecka – uczestnika (zastosowanie przykładów, opis historii charakteryzujących postawę ojca).

Wymagania:

• Objętość pracy – do około 300 słów. Praca musi zostać napisana na formularzu konkursowym, odręcznie, w sposób czytelny – formularz można otrzymać od nauczyciela.

• UWAGA! Na formularzu konkursowym musi być wypełniona zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka na przetwarzanie jego danych osobowych.

• Praca powinny być podpisana pseudonimem.

• Twórcy prac zgadzają się bez żadnych zastrzeżeń na nieograniczone, anonimowe i bezterminowe wykorzystanie ich prac konkursowych w celu promocji statutowej działalności Fundacji Cyryla i Metodego.

• Uczniowie przekazują prace do nauczycieli.

• Prace konkursowe muszą zostać przesłane przez szkołę do biura senatorskiego organizującego konkurs do 2 lipca 2021 r.

Nagrody:

• nagrody w etapie okręgowym ustalają, fundują i wręczają senatorowie – organizatorzy konkursu,

• nagrodą dodatkową za zwycięstwo w etapie okręgowym może być wyjazd laureata i jednego opiekuna (najlepiej ojca) do Senatu RP na uroczystość ogłoszenia wyników konkursu na zaproszenie i koszt senatora – organizatora konkursu (możliwość udziału w uroczystości ogłoszenia wyników konkursu w Senacie RP wszystkich zwycięzców etapu okręgowego oraz termin uroczystości uzależnione będą jednak od aktualnej sytuacji epidemiologicznej w kraju, a decyzję w tej sprawie podejmie przewodniczący Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej),

• w finale konkursu przyznane będą trzy nagrody główne oraz mogą być przyznane wyróżnienia,

• nagrody będą miały charakter rzeczowy,

• nagrodą dodatkową może być publikacja nagrodzonych prac.

Informacje dodatkowe:

• w razie pytań należy kontaktować się z nauczycielami odpowiedzialnymi za konkurs: panią Agnieszką Zielińską i panią Małgorzatą Basiak–Przyjemską.