W dniach 29 września – 3 października 2025 roku w odbył się w naszej szkole Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej, połączony z obchodami Tygodnia Budowania Relacji. Celem przedsięwzięcia było zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych form przemocy, w tym cyberprzemocy, rozwijanie empatii, umiejętności współpracy i budowania pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej.
W oddziale przedszkolnym uczniowie uczestniczyli w licznych aktywnościach mających na celu rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji oraz budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami. Każdy dzień rozpoczynał się od pracy z „Tablicą emocji”, podczas której dzieci nazywały swoje uczucia i opowiadały, dlaczego właśnie tak się czują. Dzięki temu uczyły się otwartego mówienia o emocjach oraz zrozumienia, że wszystkie uczucia – zarówno te przyjemne, jak i trudne – są naturalne i ważne. Następnie przedszkolaki wysłuchały opowiadania „Serduszko z listków”, które stało się punktem wyjścia do rozmowy o przyjaźni, dobroci, szacunku i pomocy innym. W ramach zajęć plastycznych każde dziecko wykonało własne „Serduszko z listków”, które ozdobiło salę, tworząc wspólną wystawę promującą życzliwość i wzajemne wsparcie. Ważnym elementem tygodnia był również „Krąg przyjaźni”, podczas którego dzieci w zabawach integracyjnych uczyły się współpracy, dzielenia się, wyrażania wdzięczności i mówienia sobie miłych słów. Zajęcia sprzyjały wzmacnianiu więzi w grupie, rozwijaniu empatii i postawy wzajemnej akceptacji. Na zakończenie Tygodnia przedszkolaki spotkały się z funkcjonariuszem Policji, który w przystępny i przyjazny sposób opowiedział o zasadach dobrego zachowania, bezpieczeństwa oraz o tym, jak budować pozytywne relacje z innymi.
W klasach I – III przeprowadzono wiele różnorodnych działań, które miały na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat zjawiska przemocy, uczenie właściwych sposobów reagowania na trudne sytuacje oraz kształtowanie postaw empatii i szacunku wobec innych. Zajęcia rozpoczęły się od rozmów o formach przemocy, podczas których uczniowie wspólnie zastanawiali się, czym różni się przemoc fizyczna od słownej, jak można kogoś zranić słowem, gestem lub brakiem akceptacji. Dzieci chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami, ucząc się przy tym rozumienia emocji własnych i cudzych. Zorganizowano „Dzień grzeczności” oraz konkurs na komiks „Stop przemocy”. Podczas zajęć uczniowie poznali dwie bajki edukacyjne – „Bajka o słowach, które ranią” oraz „Owce w sieci”, rysowali emocje, tworzyli plakaty „Mówimy NIE przemocy!”, a także uczestniczyli w zabawach „Komplementowy krąg”. Powstał też Słoik Dobrych Słów – miejsce, do którego dzieci wrzucały kartki z pozytywnymi wiadomościami dla innych. Na zajęciach omawiano również zasady bezpieczeństwa w sieci oraz reagowania na cyberprzemoc. Wszystkie klasy spotkały się z funkcjonariuszem Policji, który omówił temat przemocy rówieśniczej. Policjant podkreślił także znaczenie bezpieczeństwa w sieci i odpowiedzialności za własne zachowanie. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w rozmowie, zadawali pytania i z zainteresowaniem słuchali przykładów z życia codziennego.
Uczniowie klas IV – VI analizowali rodzaje przemocy – fizyczną, psychiczną, słowną i cyberprzemoc. Rozmawiali o tym, jak reagować na przemoc i do kogo zwrócić się o pomoc. Poruszono zagadnienia hejtu, trollowania, bezpieczeństwa cyfrowego i ochrony danych osobowych. W klasach przeprowadzono quizy wiedzy o bezpieczeństwie w sieci, ćwiczenia z reagowania na cyberprzemoc oraz opracowano ścieżki pomocy dla ucznia i rodzica. Uczniowie klas starszych uczestniczyli w lekcjach wychowawczych o reagowaniu w sytuacjach przemocy oraz w spotkaniu z policjantem.
W klasach VII i VIII działania koncentrowały się wokół zagadnień cyberprzemoc i bezpieczeństwa cyfrowego. Uczniowie przygotowali prezentacje multimedialne dotyczące rodzajów przemocy, zasad odpowiedzialnego korzystania z Internetu i ochrony prywatności. Podczas zajęć odbyła się również interaktywna lekcja, w czasie której uczniowie wzięli udział w quizie online o bezpieczeństwie w sieci. Dzięki temu mogli w praktyczny sposób sprawdzić swoją wiedzę i utrwalić zasady odpowiedzialnego korzystania z technologii cyfrowych.
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej stał się ważnym elementem profilaktyki szkolnej. Dzięki różnorodnym formom działań uczniowie poszerzyli wiedzę o przemocy i cyberprzemocy, nauczyli się reagować w sytuacjach zagrożenia oraz zrozumieli, że życzliwość, empatia i szacunek to podstawa budowania bezpiecznej i przyjaznej szkoły.
źródło zdjęcia: https://www.biblioteka.wom.edu.pl/aktualnosc/tydzien-przeciwdzialania-przemocy-rowiesniczej